divendres, 27 de febrer de 2015

YouTube per a músics: què fer abans d'estudiar una obra nova?

Recordes aquelles vesprades de diumenge amb els CDs (o vinils!) de la Deutsche Grammophon sonant al saló de ta casa? A ton pare li encantaven les grans simfonies de Tchaikovsky, i ta mare sempre havia volgut ser pianista per tocar els concerts de Beethoven.

Tornem a la realitat, perquè açò ho recordaràs si a ta casa tenien gust d'escoltar música clàssica o s'havien fet amb una de les típiques col·leccions que es regalaven amb els diaris dominicals. En ma casa, per exemple, escoltàvem Manolo Escobar. I els diumenges, sagrat, Carrusel Deportivo. I ací estic.

Començares a estudiar música i de tant en tant, perquè tenies interés, et posaves Radio Clásica. Algun company es feia amb un disc de les sonates per a clarinet i piano de Brahms tocades per Karl Leister. El teu professor et passava alguna gravació. Anaves a un concert. Poc més

Siguem sincers, la gran majoria dels músics actuals ens hem educat sense tindre un gran accés a la música clàssica. Almenys no tan gran com el que les TIC ens ofereixen ara mateix. Seria un error desaprofitar-ho. 

Un error que cometem massa sovint.

Entre les plataformes que trobem a internet per escoltar, o veure, qualsevol tipus de música, trobem YouTube, Spotify, iTunes, Grooveshark, Goear, etc. En elles podem accedir a quasi tota la música que desitgem. Per suposat també la clàssica. Com que es tracta, al cap i a la fi, d'un negoci, et trobaràs amb restriccions, spots publicitaris, o modalitats de pagament. Un preu irrisori tenint en compte la quantitat d'informació a la que podem accedir.


Hui vos parlaré de YouTube, una persona molt simpàtica que et cedeix lloc per a penjar els teus vídeos. 

Altres companys vos han parlat ja de com aprofitar este espai per difondre el vostre evangeli. Jo vos en parlaré de com aprofitar-ho com a ferramenta pedagògica. Per a ells, els xicotets, i per a nosaltres.

Allà vaig.

El vostre alumne es troba davant d'una partitura nova. La va crear un tal Mozart fa més de 200 anys. El xiquet o la xiqueta han sentit parlar d'ell. El gran Mozart! Però... qui era Mozart? Li diguem que va ser el major exponent del classicisme vienés. Classicisme? Ah, sí, ho estem donant en Història de la Música. Frases quadrades, harmonia tonal i senzilla, forma sonata. Escolten una sonata clàssica. No saben reconéixer l'estil.

Expliques, prèviament, els autors més importants del classicisme. Jo preferisc fer-los partíceps de la recerca. Busqueu-ho vosaltres mateixos. L'alumne ja ha descobert que al voltant de Mozart hi estaven Haydn, Stamitz, Pleyel, Beethoven. 


1. Busca música de l'estil de la peça que vas a abordar.

A l'alumne li diríem que escolte música de tots eixos compositors que ha descobert que comparteixen estil amb Mozart. La següent classe preguntarem què ha escoltat, de qui era, quina formació actuava. Ens explicarà amb les seues paraules què li han semblat les peces, quines característiques del classicisme ha trobat en elles. Anem educant l'oïda.

    


2. Escolta música del propi autor.

Mozart era únic! Les seues obres tenen un... i una... ja sabeu. Úniques. L'alumne haurà de reconéixer eixes particularitats. Si ha de tocar el concert per a clarinet, hauria d'escoltar els seus concerts per a piano, flauta, trompa, etc. i per suposat, el quintet K. 581. 

    


3. Analitza diferents versions de l'obra.

Cada vegada tenim als alumnes més fets a la música de Mozart. Anem a per la peça. A YouTube trobarem de ben segur gran quantitat de versions de la mateixa obra. Del que es tracta és que l'alumne siga capaç d'adquirir una visió crítica que el permeta reconéixer allò que li agrada i allò que no. Els professors, baix el meu punt de vista, tan sols hem de guiar-los cap a este objectiu.

    


4. Descobreix arranjaments, transcripcions, variacions, etc.

Moltes obres famoses han sigut posteriorment arranjades per a altres formacions o instruments. Inclús hi ha peces escrites per a diversos instruments. Ja que estem al classicisme, els concerts per a cello de Pleyel ho eren també per a flauta i per a clarinet. Escoltar la mateixa peça tocada per altres formacions poden donar a l'alumne idees diferents i interessants...

     ... i també tot el contrari!


5. Documentals, pel·lícules, entrevistes, etc.

Per tal d'ampliar els coneixements sobre la vida de l'autor que ens ocupa, a YouTube trobarem documentals al voltant de la seua vida i obra. Conéixer l'autor ens acostarà a la seua obra.

  


6. Crea una llista de reproducció.

Per a que tota eixa informació no es perda, per ajudar als alumnes a trobar-la més fàcilment, per aprofitar la feina de recerca que han fet, anem a agrupar tots eixos vídeos creant llistes de reproducció. Podem fer-les nosaltres o implicar a l'alumne. Compartisc amb vosaltres una llista de reproducció que estem fent amb les meues alumnes de Música de Cambra al voltant de l'arranjament per a quartet de clarinets de l'Aragonaise de Bizet.



Esta és una de tantes aplicacions pedagògiques que podem trobar-li a YouTube? Coneixes alguna més? M'encantaria que la compartires.


I tu, músic professional, fas esta feina abans d'estudiar una obra nova? Ànima't!



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada