dijous, 29 de desembre del 2011

Abans de tocar

Quan els alumnes comencen a abordar l'estudi d'una obra, solen cometre errors típics com no fixar-se en la clau, ni en la tonalitat, ni l'indicador del tempo, ni res que els faça desviar-se de "l'objectiu", que no és altre que tocar les notes.

A mesura que transcorren anys d'estudi, amb l'ajuda del professor i amb la maduresa musical que l'alumne va assolint, tots estos errors van solucionant-se i es pren consciència del compàs, tempo i tonalitat de l'obra que es va a interpretar des de l'inici. És llavors quan l'alumne, bé per iniciativa del professor o per interés propi, comença a fixar-se en quin tipus de composició està tocant, qui és l'autor, en quina època de la història de la música ens situem i quin era el context social, com era la música de l'època, què pretén l'autor amb la seua composició, quines altres obres té eixe autor, quines versions hi han enregistrades, i altres aspectes que fan que el músic es clave dins de l'obra i la faça seua.

El treball previ a la interpretació d'una obra és importantíssim. Com a curiositat, hi ha publicada una investigació (que si algun dia trobe per la xarxa compartiré amb vosaltres) on situaven a dos pianistes al front d'una obra desconeguda per a ells. A un d'ells el deixaven estudiar-la "físicament" al piano, mentre que a l'altre tan sols el deixaven estudiar "mentalment" l'obra sense poder tocar ni una sola tecla. Transcorregut un temps determinat, se'ls feia tocar als dos i la interpretació era prou similar. El pianista que no va poder estudiar tocant, es va dedicar a repasar mentalment la digitació, les tonalitats, les melodies, etc. amb la qual cosa la seua ment tan sols havia de transmetre tot allò que ja sabia als seus dits.

Doncs bé, des d'este blog intentaré centralitzar i condensar tota eixa informació existent a la xarxa al voltant de les obres més importants del repertori clarinetístic. M'agradaria que açò servira a joves estudiants tant per a la recerca de la informació necessària com per a la conscienciació de la importància que té conéixer tot el que envolta una obra abans de posar-se a estudiar.

En breu, començarem el "Cicle Rossini" on tractarem l'obra més coneguda del repertori clarinetístic de Ximo Rossini i tot allò que l'envolta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada